Cina de afaceri: Maniere care aduc succesul in business

Vi s-a intamplat sa iesiti la masa cu parteneri de afaceri si sa nu stiti daca manierele de restaurant pe care le stapaniti sunt suficiente? De cele mai multe ori, rolul unei gazde trebuie asumat cu eleganta, iar succesul unei relatii de afaceri poate sta si in spatele culiselor. Cele mai multe intrebari pe care le punem atunci cand luam masa cu un partener de afaceri sunt legate de ce spunem si ce nu putem spune in prezenta acestuia. Este bine sa impartasesti impresii personale cu un partener de afaceri? Dupa cat timp sau in ce context putem sa exprimam opinii politice? Catcurs protocol vin avem voie sa bem in cadrul unei intalniri? Va invitam sa aflati cateva raspunsuri la cele mai des intalnite intrebari despre eticheta si protocol in cazul unei cine de afaceri.

Cand avem voie sa vorbim la persoana a doua cu un partener de afaceri?

Niciodata daca nu esti invitat sa faci asta. Regulile de protocol sunt foarte stricte in ceea ce priveste modul de adresabilitate. Doar pentru ca am fost invitati la masa de un partener, superior noua ca statut profesional, nu inseamna ca sunteti „best friends”. Vei continua sa te adresezi corespunzator statutului si pozitiei sale sociale cu „domnule” sau „doamna” pana cand acesta iti va cere in mod direct sa ii spui pe numele mic. Daca la cina participa si superiorul tau ierarhic, nu te vei adresa la persoana a doua invitatului inaintea lui.

Cand putem interveni in discutia condusa de seful nostru?

Discutiile la masa pot fi monopolizate de o singura persoana, iar daca aceasta persoana este seful tau, atunci va fi mai dificil sa il opresti. De dragul carierei tale, nu iti lasa seful sa acapareze toate subiectele de discutie, spre disconfortul invitatilor tai. Regulile de protocol iti interzic sa ii spui sa taca, dar poti gasi alte metode mai elegante. Asteapta sa faca o pauza pentru a bea ceva si poti lua initiativa de a da cuvantul unui alt invitat. „Dumneavoastra ce parere aveti?”, poate fi o modalitate neobservata de a muta discutia in cercul invitatilor tai.

Care este protocolul in servirea vinului?

Vinul este prin excelenta un mediator al relatiei de afaceri in cadrul cinelor corporatiste. Atunci cand trebuie sa participi la o cina de afaceri trebuie sa fii pregatit pentru a urma cutumele pe care le implica servirea acestuia, facand dovada eruditiei tale. Acest lucru iti va aduce puncte in plus pentru prezenta iar partenerii de afaceri vor stii ca esti o persoana cu obiceiuri sociale sanatoase.

Daca esti femeie, lasa-i pe barbati sa decida ce tip de vin se potriveste. Nu este indicat sa fii specialist in domeniu, decat daca meseria ta este degustator de vinuri sau oenolog. Decizia tipulului de vin care va fi servit ii apartine in mod normal gazdei, iar daca o alta persoana doreste sa faca o recomandare, va cere permisiunea de a face comanda. Degustarea vinului si aprobarea de a fi pus in pahare, apartine tot gazdei. Prima persoana servita va fi femeia din dreapta gazdei, urmata de celelalte femei de la masa si apoi de barbati. Daca vinul este rosu, regulile de eticheta cer ca paharul sa fie umplut o treime, iar in cazul vinului alb, doua treimi.

Un pahar de vin pe parcursul mesei este suficient pentru a putea intretine o conversatie legata de afaceri. Este, insa, interzisa solicitarea unui pahar in plus gazdei sau, mai grav, chelnerului. Daca gazda va intreaba daca doriti sa vi se umple paharul refuzati politicos si solicitati un pahar cu apa.

Cine plateste nota si servirea?

Persoana care face invitatia la masa va achita si nota de plata, cu serviciul inclus. Pentru a nu genera conversatii neplacute la final de masa, asigurati-va ca rezervarea este pe numele companiei, iar plata se va face cu un card de firma.

Raspunsurile la peste 100 de intrebari de protocol le puteti afla in Cursul de protocol in relatii publice si organizare de evenimente, organizat de Creative Business Management, in perioada 27-28 septembrie 2014.

Leave a comment